Ako balenie jedla ovplyvňuje jeho chuť

Produktoví dizajnéri aj firmy dobre vedia, že plechovka sódy nie je len plechovka sódy. Je to príležitosť pre spoločnosti ukázať, prečo je práve táto sóda špeciálna. Ak je dizajn urobený skutočne dobre a zákazník sa s daným produktom ihneď stotožní, tento silný marketingový nástroj dokáže urobiť značku rozpoznateľnou po celom svete. Ale môže spôsob, akým je jedlo balené, ovplyvňovať i to, ako nám chutí?

Charles Spence, profesor experimentálnej psychológie na Oxfordskej univerzite, si myslí, že môže. Vo svojom výskumnom laboratóriu Crossmodal Research spolu s tímom výskumníkov testujú, ako môže byť chuť ovplyvnená farbou, tvarom alebo dokonca zvukom.

Ich výskum naznačuje, že hlasný zvuk otvárania plechovky môže napríklad spôsobiť, že nápoj sa nám zdá byť viac šumivý, alebo že žltý odtieň 7Up v nás môže vzbudiť pocit, že sóda má výraznejšiu citrónovú vôňu.

Spencerov výskum by mohol byť užitočný pre návrhárov produktov a obalov. Vezmite si napríklad redesign plechovky coca-coly v roku 2011, kedy sa spoločnosť rozhodla zmeniť farbu plechovky zo známej červenej na bielu s cieľom získať finančné prostriedky pre ohrozené ľadové medvede.

Po tom, čo sa spotrebitelia začali hromadne sťažovať, že Coca-Cola tiež zmenila svoj tajný recept, boli biele plechovky stiahnuté.

Podľa profesora Spencea je táto plechovka dôkazom, že zmena farby balenia zmenila u konzumentov aj chuť. V jeho laboratóriu zistili, že červená farba sa ľuďom spája so sladkou chuťou. Dokázali to na experimente s popcornom, kedy klasický slankastý popcorn servírovaný v červenej miske vnímali účastníci prieskumu ako sladký.

S nadšením sa nestretla ani nová verzia čokolády značky Cadbury, ktorú spotrebitelia odmietli podobne, ako Coca-Colu v bielej plechovke. Spoločnosť zmenila klasické hranaté kocky čokolády za zaoblené. Čokoládová tyčinka bola vyrobená presne tak, ako vždy, ale táto zmena spôsobila, že ľudia boli presvedčení o drastickej zmene chuti celej čokolády.

Samozrejme, tieto výsledky prieskumu môžu byť využité viac na zlé, ako na dobré.  Odborníci varujú, že to dokonca môže znamenať zvýšenie obezity u ľudí alebo zvýšenú návykovosť na určité látky.

Každopádne, profesor Spence verí, že obal, ktorý mení naše vnímanie chuti, by mohol byť naopak použitý na boj proti obezite. Aktuálne tiež spolupracuje s ústavom pre liečbu rakoviny so snahou zmeniť osvetlenie, zariadenie a zvuk, ktoré by mohli istým spôsobom znížiť vnímanie kovovej chuti a nevoľnosti, ktoré často sprevádzajú chemoterapiu.