Leto, slnko, horúčavy a jedlo: Dokážu nás potraviny schladiť?

Slnko svieti a ortuť v teplomeroch extrémne stúpa. Mali by sme v týchto horúčavách meniť naše stravovacie návyky? Poradíme vám, ako by ste mali upraviť stravu v období horúceho počasia a či sa môžete ochladiť aj prostredníctvom potravín.

Strata chuti do jedla, slabý spánok, únava - obdobie horúceho počasia sa vie s nami poriadne zahrať. Ale spolu s obvyklými bezpečnostnými opatreniami, viete aj svoj jedálniček upraviť tak, aby ste mali dostatok energie a nezmohla vás únava z extrémneho tepla, s ktorým bojujeme počas posledných dní.

Každá sezóna ponúka novú škálu surovín vďaka zmene klímy. V lete sa všetci tešíme na šťavnatý melón, čerstvé ovocie a zrelé paradajky. Existuje veľké množstvo ďalších potravín a pochutín, ktoré nás môžu nakopnúť a udržiavať naše telo dostatočne hydratované. Alebo naopak.

Dostatočná hydratácia

Počas dňa by sme mali vypiť 6 až 8 pohárov vody (nie však ľadovej). Dobrou správou je, že môžete dosiahnuť túto kvótu aj prostredníctvom mlieka, nápojov bez cukru, čaju a kávy, rovnako ako vody z kohútika. Príjem kofeínu by sme však mali držať na minime.

Ovocné šťavy a smoothies tiež môžete počítať, ale by mali byť obmedzené na 150 ml denne, kvôli prirodzeným cukrom, ktoré obsahujú.

 Správne potraviny

Photo by Philary/iStock / Getty Images
Photo by Philary/iStock / Getty Images

Bežné potraviny predstavujú približne 20 až 30 percent nášho príjmu tekutín a niektoré obsahujú viac vody ako iné. Napríklad jahody, uhorky, cukety, zeler, špenát, paradajky, citrusové plody, listový šalát či melón.

V lete by ste preto mali práve tieto zapojiť viac do vášho jedálnička a do nápoja pridať uhorku či zopár lístkov mäty, ktorá pozitívne na tráviaci trakt a vy sa cítite o čosi ľahšie a sviežejšie.

Môžeme sa schladiť vďaka nápojom a potravinám?

IMG_0327.jpg

Ľadovo vychladené nápoje či napríklad zmrzlina môžu vyzerať ako dobrá voľba, no nemusí tomu tak skutočne byť. Studené jedlá a nápoje vám môžu poskytnúť počiatočné chladiace účinky, ale tie sú len krátkodobé a nakoniec vám je ešte teplejšie, ako predtým.

Naopak, pitie niečoho horúceho počas slnečného dňa sa môže síce zdať ako najmenej príťažlivá vec, no v skutočnosti teplé nápoje môžu pomôcť regulovať teplotu tela. Napríklad tiež chilli zvyšuje telesnú teplotu, čo následne podporuje potenie, ktoré má chladiaci účinok na naše telo.

Nie je to teda náhoda, že v teplejších regiónoch sveta obľubujú pikantné jedlá.  Navyše pikantnosť môže tiež spôsobiť nával endorfínov, a tak nato úmorné teplo možno aspoň na okamih zabudnete.

Pravdaže, v lete si osobitný pozor treba dávať na epidemiologicky rizikové potraviny, teda na rôzne lahôdky, majonézové šaláty alebo tiež zmrzlinu.